De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Voor de laatste keer lachen met 'Harrie Vermeulen'

Het afscheid van 'Harrie Vermeulen' komt steeds dichterbij. Jon van Eerd brengt het personage al twintig jaar tot leven in het theater. De theaterkomedie ‘Zo Vader Zo Zoon’ is de laatste voorstelling waarin het karakter een rol speelt. ,,Het is tijd voor wat anders”, aldus de acteur. Het publiek kon woensdagavond in Theater de Mythe in Goes nog één keer genieten van het bekendste alter ego van Van Eerd.

HANS PUIK 16-11-22 (foto's: Axel Drenth)

Enkele weken geleden was de première van Zo vader Zo Zoon in het Zaantheater in Zaandam. Tijdens die avond reikte André van Duin een oorkonde uit aan Jon van Eerd (De Koning van de Komedie-award) omdat alle komedies die hij heeft gemaakt bij elkaar 750.000 toeschouwers hebben getrokken. Al jaren speelt Van Eerd zelf de hoofdrol in zijn stukken, het karakter Harrie Vermeulen. ,,Voor ‘Tel uit je Winst’, onze eerste productie in 2002, zocht ik een doorsnee Nederlandse naam. Mijn hond heette Harrie, dus die keuze was snel gemaakt”, vertelt Van Eerd voorafgaand aan de voorstelling in Goes. ,,Qua achternaam bedacht ik Vermeulen, dat had ook Janssen of De Vries kunnen zijn. Toen ik opnieuw een stuk ging schrijven heb ik die naam aangehouden.”

Het hoofdpersonage mag dan iedere keer dezelfde naam dragen, zijn karakter is nooit hetzelfde. ,,Harrie zit vast aan mijn lijf en mijn persoonlijkheid, maar toch is hij iedere keer verschillend. De ene keer wat dommer, de andere keer wat arroganter, soms meer Mr. Bean en soms wat meer John Cleese. Het ene stuk is hij een vader met kinderen, in een andere voorstelling is hij een arts.”

Met de voorstelling Zo Vader zo Zoon komt er een einde aan het karakter Harrie Vermeulen. Het is namelijk de laatste keer dat Van Eerd in de huid kruipt van zijn zelfbedachte personage. ,,Vorig jaar in de voorstelling ‘Harrie neemt de benen’ had Harrie een neef. Toen ik die voorstelling aan het schrijven was, had ik al het idee dat het heel leuk zou zijn als Harrie ook een zoon had. Het begon te borrelen en te bubbelen en zo is de voorstelling ‘Zo vader, zo zoon’ ontstaan.”
Het stuk gaat over een Harrie op leeftijd, die inwoont bij zijn succesvolle zoon. In zijn werk heeft hij alles bereikt, maar in de liefde is hij een stuk minder handig. Zijn arrogante secretaresse wil hem aan de haak slaan, maar daar steekt Harrie een stokje voor. Hij heeft een lievere vrouw op het oog. Het gevolg, een reeks hilarische gebeurtenissen. De dames van Abba komen voorbij, een buurman die niet weet of hij wel of niet Paul de Leeuw is, een chauffeur zonder rijbewijs en een man in een rolstoel die blijkbaar erg goed kan lopen.

Van Eerd slaagt er opnieuw in het publiek vanaf de eerste minuut voor zich te winnen. Op toneel speelt zich een hilarisch stuk af, in een prachtig decor. Het is alsof je als publiek aanwezig bent in een wolkenkrabber op tien hoog. De zoon van Harrie Vermeulen wordt realistisch gespeeld door Joey Schalker en Arie Cupé kruipt in de huid van buurman Rinus. De twee acteurs zijn inmiddels vaste gezichten in Van Eerd’s komedies. Nieuw dit jaar zijn Nandi van Beurden (eerder te zien in de musicals Dagboek van een Herdershond en The Sound of Music en winnares van de televisiezoektocht naar Maria) en Suzanna Pleiter (100% Coco en genomineerd voor de musicalaward voor aanstormend talent). Zij zorgen voor een frisse wind en een nieuwe energie in de voorstelling, allebei verdienen ze een groot compliment. Met name de ‘haat en nijd-relatie’ tussen Harrie en de secretaresse wordt meesterlijk neergezet. Aan het eind van het stuk is er een verrassingsparty georganiseerd voor Harrie’s zoon en krijgt plots een deel van het publiek een rol. Enkele toeschouwers worden op het podium gehesen om het feestje op te leuken, waarbij vooral Ria uit Domburg (die samen met haar dochter de voorstelling bezoekt) een hoofdrol opeist. Het is Van Eerd ten voeten uit als hij al improviserend Ria wegmoffelt onder de tafel, zodat zij ongezien ‘surprise’ kan roepen bij binnenkomst van de jarige Job. Zelfs de mannen van de techniek, die de voorstelling al tig keer hebben gezien, schieten bij momenten in de slappe lach. Jon van Eerd, de Nederlandse koning van de komedie, heeft het weer voor elkaar: het maken van een ‘kluchterig meesterwerk’.

De voorstelling is o.a. nog te zien op donderdag 9 maart in De Kring in Roosendaal en vrijdag 10 maart in het Scheldetheater in Terneuzen.

 
 
 
E-mailen
LinkedIn