Koninklijke zomeravonden bij Paleis Soestdijk; Royal Park Live is weer begonnen met o.a. Guus Meeuwis en Suzan & Freek
Suzan en Freek maakten vorige week hun rentree tijdens Concert at Sea. Deze week stond het duo op het podium van Royal Park Live. Een dag eerder hadden Guus Meeuwis en Jaap Reesema de concertserie geopend. Een sfeerverslag van twee bijzondere dagen in de tuin van Paleis Soestdijk.
Hans Puik 05-06-25
Royal Park Live is een serie sfeervolle zomeravondconcerten die plaatsvindt op een unieke locatie: de tuinen van Paleis Soestdijk in Baarn. Sinds 2016 wordt het publiek hier in de eerste weken van juli getrakteerd op optredens van zowel nationale als internationale artiesten. In deze vorstelijke omgeving ontstaan onvergetelijke muzikale avonden, waar muziek en historie op bijzondere wijze samenkomen.
Op donderdagavond stroomt vanaf een uurtje of vijf de paleistuin van Soestdijk langzaam vol. De lange oprijlanen, omzoomd door eeuwenoude beuken en eiken, leiden je – als een zachte koninklijke entree – naar het hart van het park, waar bars met bijzondere wijnen, speciaalbieren en cocktails uitnodigend oplichten.
Foodtrucks met duurzame gerechten omsingelen het grasveld, terwijl straattheater acteurs in historische kostuums een theatrale welkom spelen. Een doorkijk naar het imposante Paleis doet de magie van de locatie nog sterker voelen: hier ontmoet muziek eeuwenlange grandeur.
De eerste avond vangt aan met Jaap Reesema. Zijn warme, intieme stem vult de tuin met herkenbare liedjes, Onder een langzaam indrogende avondlucht wisselen zomerse noten af met zachte applausmomenten. Er wordt gelachen, gezongen, en als hij ‘Alles komt goed’ inzet, voel je een golf van verbondenheid die door de menigte gaat. Ook het moment waarbij allemaal kinderen het podium op worden geroepen om 'mee te zingen' met 'Mijn kleine Presidentje' is een hoogtepunt. Extra vermelding voor Linde de Dauw, die speciaal vanuit Belgie is komen rijden om haar nieuwste duet met Reesema bij Royal Park Live te komen zingen.
Dan is het tijd voor de hoofdact. Guus Meeuwis betreedt het podium met de serene grandeur van het paleis op de achtergrond. Vanaf de eerste noten van ‘Het is een nacht’ is de sfeer magisch: tienduizenden kelen brullen het refrein mee. Sfeerverlichting draagt bij aan het sprookjesachtige gevoel, de bomen lijken mee te deinen op de muziek.
Meeuwis wisselt uitbundige levensliederen af met ingetogen momenten – ‘Dat komt door jou’ legt een gevoelige snaar. Feeststemming is er bij nummers als 't dondert en het bliksemt, per spoor en ik wil je. Ook Guus Meeuwis roept een Vlaamse gast op het podium, Maksim is vanuit Antwerpen gekomen om 'Sparen voor de nacht' te zingen. De avond sluit af in een klaterend applaus dat nog nagalmt in de trage zomeravond – een avond vol verbondenheid, warmte en een licht melancholische ondertoon.
De tweede avond van dit bijzondere evenement begint met Zoë Livay. Haar frisse podiumenergie en open geluid zorgen voor een lichte en speelse opbouw. Ze weet met eenvoudige instrumentatie het publiek in te palmen; een opmaat naar wat komen gaat. Ze vraagt of iemand uit het publiek de tekst kent van haar populairste song 'Ik zing'. Misschien had ze dat beter niet kunnen doen, zeg ik met een knipoog. Maar acht, twee jonge dames hebben ook hun 'moment of fame' gehad.
Wanneer Suzan & Freek opkomen, verandert de sfeer: iedereen heeft uitgekeken naar dit moment. De recente mededeling dat Freek ongeneeslijk ziek is, hangt als een zachtaardige sluier boven het festival. En juist hier, op deze magische plek, krijgt die sluier betekenis.
Dat is misschien wel het meest voelbaar wanneer ze 'Lichtje Branden' inzetten, het nummer dat de laatste tijd zoveel extra betekenis heeft gekregen. Vooraf zijn er allemaal blauwe hartjes uitgedeeld met de tekst 'Ik ben hier op je Blauwe Dag'. Als dat lied begint gaan alle hartjes de lucht in, een mooi moment. Ook bij klassiekers als ‘Als het avond is’ en 'Goud' 'valt her en der een traan, maar toch is het vooral een feest. Alsof er niets aan de hand is, en dat is misschien voor nu het beste medicijn. Het concert sluit misschien wel toepasselijk af met de zin 'Wat als ik jou nooit vergeten kan'. De laatste toon blijft hangen als een belofte: muziek wint altijd, zelfs in donkerste tijden.
Een uniek samenspel van locatie en presentatie
Een korte terugblik op twee dagen van dit unieke evenement: Beide avonden waren uitverkocht, wat getuigt van de aantrekkingskracht van deze locatie en het programma. Royal Park Live is méér dan een concertreeks: tussen eeuwenoude bomen en het historische paleis veranderen noten in herinneringen. De combinatie van muziek en historie, het comfort van de lounges rond het podium en de serene bossfeer zorgen voor een gelaagde beleving.
Het zijn twee avonden geweest van contrast maar ook van verbinding; de eerste een warme ode aan feest en nostalgie, de tweede een ontroerende viering van muziek als overlevingsmechanisme. De komende dagen geven o.a. Kane, The Teskey Brothers, Anastacia en Chef’Special concerten op misschien wel het meest bijzondere podium van Nederland.