‘Hollandse dag’ als afsluiter van Suikerrock; organisatie verdient een pluim voor vlekkeloos en feestelijk verlopen driedaagse festival
Op de slotdag van Suikerrock kleurde het festivalplein in Tienen oranje: met Nederlandse artiesten als S10, Meau, Roxy Dekker, Hannah Mae en Goldband leek het niet alsof we ons meer dan 100 kilometer van de Nederlandse grens bevonden. Maar ook Belgische topnamen en verrassingen maakten van zondag een uitbundig, warm en memorabel slotstuk.
Hans Puik 03-08-25
De middag begon intens: S10 opende het hoofdpodium met haar rauwe, eerlijke hiphop en kwetsbare songs. ‘De diepte’ en ‘Laat me Los’ klonken even breekbaar als krachtig, en zelfs de eerste foodtruckbezoekers stonden stil te luisteren.
Meau volgde met haar dromerige, melancholische pop. Haar stem wiegde het plein in een zachte roes, en toen plots Pommelien Thijs verscheen om samen met haar ‘In het midden’ te zingen, ging er een verraste, dolenthousiaste golf door het publiek. Het duet voelde intiem en groots tegelijk; een onverwachte climax in de middagzon. Extra bijzonder: zowel Meau (als later ook Hannah Mae) hadden hun partners als gitarist op het podium staan, wat een extra persoonlijke touch gaf aan hun sets.
Intussen werden in The Cube en The Palace al intieme pareltjes gespeeld door Arthur Lewis & Gerben Tuerlinckx, TMRV en Blauw. Kleine podia, grootse momenten: van jazzy improvisaties tot experimentele pop, alles mocht en alles klonk.
Roxy Dekker brak vervolgens de middag open op het hoofdpodium. Met humor, onnavolgbare energie en een flinke dosis zelfspot liet ze het veld dansen. Daarna trok Merol alle registers open in haar typische Merol-outfit. Haar optreden was vilein en sexy, precies zoals je van haar verwacht. De zangeres waagde zich zelfs nog aan een crowdsurf-actie en liet zich lachend over de mensenzee dragen.
’s Avonds kreeg Suikerrock een les in Belgische charme toen Bart Peeters & De Ideale Mannen het podium betraden. De zanger transformeerde het plein in één groot meezingfeest met zijn eindeloze stroom hits. Het mooiste moment kwam toen een fan een bord omhooghield met daarop: ‘Jij bent het suikerklontje in mijn koffie’. Peeters glimlachte breed, begon te improviseren en veranderde VOF de Kunst-hit ‘Een kopje koffie’ spontaan in ‘Een klontje suiker’, met een knipoog naar de suikerfabriek op het terrein. Een improvisatie waar het publiek uitzinnig van genoot. Niet veel later dook ook Peeters zelf het publiek in voor een crowdsurf, onder luid gejuich.
Ondertussen waren The Cube en The Palace de hele avond gevuld met sterke optredens van onder andere Judith, Maxine, Aqua Riyaz, Nicky Du Soleil en later Hannah Mae, Tessa June, Nina Black en Luna. Deze intieme concerten voelden alsof de artiesten in je oor fluisterden: klein, breekbaar en bloedmooi.
Na zonsondergang barstte het feest los met Goldband, die het plein veranderden in een kolkende massa. Iedereen sprong, schreeuwde en danste alsof de zomer er voor altijd zou blijven. Als allerlaatste kwam Regi Live ft. Linda & Friends, en zij maakten van Tienen een gigantische openluchtclub. Van feest tot snoeiharde beats: het publiek gaf zijn laatste restje energie. Het was het slotfeest dat deze editie van Suikerrock verdiende – een nacht waarin niemand naar huis wilde.
De slotdag van Suikerrock 2025 was een rollercoaster van verrassingen, humor, kippenvel en extase. Van S10’s breekbare start tot Regi’s uitzinnige finish, met crowdsurfs, duetten en improvisaties ertussenin. Complimenten aan de organisatie, want een fijne sfeer, geen lange wachtrijen voor eten, drinken of toiletten en een mooie line-up. Tienen was drie dagen lang het swingendste suikerklontje van België.