Op de dag dat de marathon van Zeeuws-Vlaanderen finishte in Terneuzen, was diezelfde stad ook 'the place to be' voor de dansvoorstelling 'T(h)ree'. Zowel 's middags als 's avonds gaf JES! Dance Center een show met veel afwisselende dansen, in een ontzettend hoog tempo uitgevoerd door dansers en danseressen van alle leeftijden.
Hans Puik 20-04-24 (foto's Rudy Carlier)
Na ‘een Vliegende start’ in 2018 en ‘In 2 the future’ in 2022 brengt JES! Dance Center deze zaterdag haar derde theaterprogramma op de planken. Er zijn 4-jarigen te zien en 70-plussers en zo'n beetje alles daar tussenin. De Terneuzense dans- en balletschool toont in alles haar diversiteit.
Geen losstaande dansen, maar een voorstelling met een verhaal en een boodschap. Centraal staat een eigenwijs meisje. Ze wordt toegelaten tot de opleiding waaraan ook haar ouders vroeger studeerde. Vanaf dat moment onderzoekt ze de stamboom (‘tree’) van haar bizarre familie. Wat volgt is een soort heksenjacht, waarin ze haar innerlijke ‘beest’ moet zien te overwinnen. De opening is al veelbelovend, maar het meeste indruk voor de pauze maken ongetwijfeld de kleuters die als boselfjes over het podium bewegen. Een ervaring die ze zich ongetwijfeld levenslang zullen blijven herinneren.
Natuurlijk is er klassiek ballet te zien, maar ook moderne dans, jazzdance, kidsdance, invloeden uit hiphop, salsa en nog veel meer. Dansdocente en choreografe Jesca Donken heeft de zakelijke en artistieke leiding van de dansschool in handen. Ze is al levenslang een gepassioneerd danseres. Op 5-jarige leeftijd begon ze bij Balletschool Lilianne Butler. ,,Als ik vrolijk was, kon ik dat altijd uiten in dans”, vertelde ze in een eerder interview. ,,Maar ook als ik me minder fijn voelde bood de dansschool uitkomst. Voor de sociale contacten was het ook een fijne plaats om een paar keer per week te komen.”
De verbinding die Donken vroeger zelf vond in de dansschool spat bij deze voorstelling ook van het podium af. Het is een geheel en iedere groep of ieder individu draagt daar op eigen wijze aan bij. Voor Donken is het een voordeel dat ze haar ervaringen kan inzetten bij het trainen van haar leerlingen. ,,Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik als 5-jarig meisje voor het eerst voor publiek mocht optreden. Bij de overname van de dansschool vond ik het kostuumpje waar ik zelf voor het eerst in heb gedanst. Toen kwamen de herinneringen meteen boven. Het was spannend, maar vooral maakte het indruk en gaf het een geweldig gevoel. Een mooi pakje aan, op een podium staan, samen met je vriendinnen. Die ervaring gun ik iedereen.”
Als ze spreekt over ‘de overname’ doelt ze op een moment in 2018. Donken volgde dansstudies in Goes en Rotterdam en deed ervaring op als dansdocente, o.a. als uitwisselingsstudent aan de dansacademies van Kaapstad (UCT) en Parijs (IFPRO). Tijdens haar afstudeerperiode aan Codarts Hogeschool (2016) startte ze haar eigen bedrijf: Jes! Dance. Van 2016 t/m 2018 was ze als dansdocente in dienst bij Balletschool Lilianne Butler. In 2018 nam ze de school over en zette deze voort onder de naam Jes! Dance Center. ,,Toen ik werd gevraagd de school over te nemen voelde dat als een grote beslissing. Onder andere omdat er zoveel leuke leerlingen waren, besloot ik ja te zeggen. Op 1 september 2018 hebben we de officiële opening gehouden.”
Inmiddels zijn we drie volwaardige producties verder. Wat opvalt tijdens het bekijken van ‘T(h)ree) is de enorme diversiteit. . ,,Dansen is bij ons mogelijk voor alle leeftijden en voor alle niveaus”, zei Donken daarover. ,,Gezelligheid staat voorop, maar we streven ook zeker naar professionaliteit. Leerlingen moeten zich gezien en gewaardeerd voelen. We proberen bij iedereen het beste uit zichzelf te halen, maar plezier in dansen staat voorop.”
Het decor is sereen vormgegeven, maar door de prachtige projecties op het grote scherm is het totaalplaatje steeds de moeite waard. De 'looks' van de danseressen vallen enorm op, in positieve zin. De ene outfit is nog spectaculairder dan de andere. Over elk detail is goed nagedacht. De scenes met 'de vleermuizen' en 'de spinnen', de trommelende groep met de daaropvolgende nachtelijke scenes en zeker de finale met iedereen (behalve de allerkleinsten) op het podium. Het zijn stuk voor stuk momenten die beklijven.
Wat misschien nog wel het meest blijft hangen zijn de slotwoorden van Jesca Donken, als ze na de voorstelling iedereen bedankt. Het zijn niet zozeer haar woorden, maar wel de warmte die er vanuit gaat. Dansdocenten krijgen een bloemetje en een dikke knuffel. De onderlinge waardering straalt van het podium af. Niets mooier dan kijken naar mensen die hun passie delen en dan ook nog zoiets moois weten neer te zetten. Chapeau!