De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

RECENSIE: Achterover leunen, genieten en vooral veel lachen tijdens ‘deurenkomedie’ De Schlagerij

Een slager die vreemd gaat met een schlagerzangeres. Dat is in één zin al voldoende om een komedie over te schrijven. En dat is ook het geval bij de nieuwste voorstelling van Theaterproductiehuis Backstage Producties. ‘De Schlagerij’ ging zondagmiddag in première in Antwerpen, om precies te zijn in Theater Elckerlyc.

Hans Puik 26-05-24

Voor wie nog nooit in Theater Elckerlyc is geweest, breng vooral eens een bezoek. Alles ademt hier Vlaamse gastvrijheid in dit prachtige theater in hartje Antwerpen. Ik had het voorrecht deze zondag weer aanwezig te mogen zijn bij de première van de voorstelling ‘De Schlagerij’.



Speciaal voor deze middag werd de rode loper vervangen door een oranje loper en poseerden weer de nodige BV’ers voor de camera’s van de uitgelopen pers. Onder hen theaterproducent James Cooke en zanger Hugo Sigal.

De Schlagerij zou je een ‘deurenkomedie’ mogen noemen, het decor zit vol met deuren. Als de ene net gesloten is, gaat de ander alweer open. De cast bestaat uit bekende namen als Dirk Van Vooren (hij speelt Willy die een ruimte huurt in de slagerij), Patrick Onzia en Evelien Van Hamme spelen slager en slagersvrouw, Ianthe Tavernier heeft een mooie rol als Hollandse schlagerzangeres en Maarten Bosmans is o.a. te zien als politie-inspecteur, maar neemt nog tal van andere typetjes voor zijn rekening.

Waar gaat deze klucht – geschreven door Manu Jacobs en Dirk van Vooren – dan precies over? Over een Vlaamse slager die zijn vrouw bedriegt met een Hollandse schlagerzangeres. Of dat nog niet erg genoeg is, komt de zangeres ook nog eens langs in de beenhouwerij (Van de Velde) om wel heel bijzonder nieuws te vertellen. Slager Roger ziet geen andere oplossing dan zijn huurder Willy in te schakelen om hem te helpen. En natuurlijk is dat aanleiding voor een opeenstapeling van misverstanden, tot in de koelcel aan toe.

Lachen, gieren, smullen, staat er boven de aankondiging van deze voorstelling. Niet alleen leuk gevonden, maar ook zeker waar. In een ontzettend hoog tempo voltrekt zich een komedie met allemaal vakmensen op het podium. ,,Manu Jacobs en ik zijn ruim 8 maanden bezig geweest om dit stuk te schrijven”, vertelt Dirk van Vooren (huurder Willy) na afloop. ,,Het publiek mag lachen met iemand zijn problemen. Ze krijgen een hartverwarmende komedie te zien, met veel chaos in het begin. Persoonsverwisselingen en leugens stapelen zich op. Één acteur hebben we een mega-uitdaging voorgeschoteld. Maarten Bosmans zou alleen de politieagent zijn, maar het is onlogisch dat in een slagerij nooit een klant binnenstapt. We hebben er tal van typetjes bij bedacht en die worden allemaal door hem gespeeld.” Bosmans krijgt al tijdens de voorstelling een aantal keren een groot applaus en dat is meer dan terecht. Zijn veelzijdigheid komt perfect aan het licht. Volgens Van Vooren is het ontzettend knap wat zijn collega presteert. ,,Maarten is vorig jaar door een hel gegaan, een deel van zijn voet is geamputeerd. Een jaar geleden zat hij in een rolstoel en hij dacht nooit meer te kunnen spelen. Dit is zijn eerste stuk waarbij hij zonder krukken of rolstoel op komt. En dan speelt hij zeven rollen. Ik maak een diepe buiging voor hem.”

Naast politieagent verschijnt Bosmans (o.a.) ook als pakketbezorger, mannetje van de energiemaatschappij en als Poolse kuishulp op het toneel. Hij reageert vlak na de première nuchter op alle complimenten. ,,Het is heerlijk om te doen, zoveel rollen. Best vermoeiend ook, het vergt veel concentratie. Gelukkig doe ik het niet alleen, achter de schermen werkt Annelies keihard mee om alles goed te laten verlopen. Zij helpt mij constant met kledingwissels. Het is eigenlijk een duobaan. Voor het publiek zou het geweldig zijn om een kijkje achter de schermen te krijgen. Iedereen kruipt op handen en voeten onder het raam langs.”

Laten we het bij deze recensie houden bij beoordeling van wat ‘voor de schermen’ te zien is. Dat is uiterst amusant. De Nederlandse schlagerzangeres (die erg knap het ABN nabootst) blijk toch iets minder Nederlands dan gedacht. Ze komt naar de slagerij om te ‘kussen’, of is het eigenlijk ‘kuisen’? De stank uit Willy’s kelder heeft een wel heel bijzondere reden. De slagersvrouw - alias ‘bolleke’ – is al bezig met de organisatie van een groot feest i.v.m. het 100-jarig bestaan van de slagerij. En waar de slager zelf allemaal mee bezig is, weet hij aan het eind zelf niet meer. En ohja, er zit ook nog een muzikale noot in het stuk en het eindigt met een groot feest. Bosmans weet maar al te goed waarom iedereen komende weken zeker naar Theater Elckerlyc moet komen. ,,Als je een leuke oervlaamse kluchtkomedie wil zien, kom naar Antwerpen en combineer het desnoods met een bezoek aan de vogeltjesmarkt. Een leuke avond of middag gegarandeerd.” Ik kan me volledig aansluiten bij die woorden. De Schalgerij is opnieuw een topproductie binnen het komische genre. Het zit knap in elkaar, de woordgrappen zijn leuk bedacht en het fysieke spel versterkt de karakters. Een komedie zoals komedie bedoeld is!

'De Schlagerij’ is tot 16 juni te zien in Theater Elckerlyc, Frankrijklei 85-87 in Antwerpen

Rolverdeling:

- Vlaamse slager - Patrick Onzia
- Slagersvrouw - Evelien Van Hamme
- Schlagerzangeres - Ianthe Tavernier
- Huurder - Dirk Van Vooren
- Politie-inspecteur e.a. - Maarten Bosmans

 

 
 
 
E-mailen
LinkedIn