Een ode aan de muziek van de nineties, maar ook een ode aan sterke, krachtige en zelfstandige vrouwen. Dat is de musicalcomedy ‘BABES’ die tot begin november te zien is in het Fakkeltheater in Antwerpen. Een voorstelling met een unieke aanloop, waarbij een actrice 10 dagen voor de eerste uitvoering noodgedwongen vervangen moest worden. Net na de première op maandagavond zorgt het voor veel bewondering en applaus.
Hans Puik 14-10-24
BABES is een nieuwe, Vlaamse musicalcomedy van Allard Blom en Sam Verhoeven, de makers van ‘Lelies’, ‘Josephine B.’ en ‘Goodbye Norma, Jeane’. De voorstelling speelt slechts vier weken exclusief in het Fakkeltheater. De regie is in handen van Martin Michel.
Het proces naar de première toe kende een flinke horde. Amper tien dagen voor de eerste try-out van Babes moest actrice Daisy Thys noodgedwongen forfait geven. Dokters stelden bij Thys een ernstige kwetsuur vast waardoor zij niet in staat bleek te spelen: ,,Wat begon met een schijnbaar onschuldige ontsteking van de knie is snel een ernstiger probleem geworden en binnenkort dient zich dan ook een operatie aan. Op doktersadvies moet ik dus, met heel veel pijn in het hart, mijn rol in de musical Babes laten vallen omdat dit fysiek te belastend is voor mijn compleet kapotte knie.", verklaarde Thys daar zelf over. ,,Mijn hart bloedt voor dit afscheid. deze rol was letterlijk op m’n lijf geschreven en er was een hechte en intense band tussen cast en crew”, voegde ze daar aan toe.
In allerijl werd actrice Ann Van den Broeck bereid gevonden om de rol van Thys over te nemen, ze speelt de rol van Sanne. De andere actrices zijn Bieke Ilegems (Pamela) en Maike Boerdam (Nathalie) en de mannelijke rol is – of eigenlijk moeten we zeggen de mannelijke rollen zijn - voor Peter Thyssen (Guido e.a.).
In het stuk draait het allemaal rondom de comeback van het jaar. De musical BABES neemt het publiek mee naar de jaren '90, waar de meidengroep BABES ooit een groot fenomeen was. Na het plotselinge vertrek van één van de zangeressen viel de groep uit elkaar. Nu, meer dan 25 jaar later, worden de drie overgebleven leden onder druk van hun ex-manager aangespoord om een comeback te maken. Maar kunnen ze de draad van vroeger nog oppakken? Passen hun oude hits nog wel bij de vrouwen die ze vandaag zijn geworden?
Sam Verhoeven schreef de muziek, Allard Blom maakte de teksten en Martin Michel staat in voor de regie. Een live orkest o.l.v. Thomas Vanhauwaert geeft nog een extra touch aan het geheel. Na het zien van de premièrevoorstelling spreek ik Maike Boerdam op het podium. Over haar rol van Nathalie vertelt ze: ,,Mensen schrikken zich misschien kapot als ze al mijn make-up zien. Mijn personage zag er anders uit vroeger en heeft veel aan zichzelf laten sleutelen om het ouder worden tegen te gaan. Daarom dat ik er zo bij loop, met veel make-up en grote lippen. Tegelijkertijd is het iemand die heel bewust keuzes maakt in het leven. Niet omdat andere mensen dat zo graag willen, maar omdat ze het zelf wil. Dat maakt haar tot een sterke vrouw.”
Een sterke vrouw, die definitie mag je ook koppelen aan Ann van den Broeck. Hoe is het mogelijk dat zij binnen tien dagen deze hele voorstelling eigen heeft gemaakt met een geweldig eindresultaat tot gevolg? Ze schittert op het podium en laat na afloop weten dat ze eigenlijk maar een week de tijd heeft gehad. Boerdam kan het ook bijna niet geloven. ,,Het was een ‘stressy’ periode, omdat plots Daisy met een kapotte knie moest worden vervangen. Ann heeft dat fantastisch gedaan. Het is absurd om in een paar dagen dit stuk in te studeren. Vanavond is bewezen, als je goed materiaal hebt – goed geschreven verhaal, goede muziek en goede regie – dan kan het heel snel gaan.”
Naast de ijzersterke zangpartijen en het hoge tempo in de voorstelling zitten er ook vele komische elementen in het stuk. ,,En die humor gaat nog meer groeien naarmate we vaker samen spelen. Dit was pas onze vijfde doorloop”, zegt Boerdam met een 'big smile'. Over haar en over Ann van den Broeck heb ik het al kort gehad, maar de andere twee op het podium verdienen ook alle aandacht. Bieke Ilegems is waanzinnig als ademhalingstherapeut Pamela, wat een energie heeft zij. Peter Thyssen speelt allemaal verschillende rolletjes. Hij hoeft maar op te komen lopen en er klinkt al gelach uit de zaal. Het moet een feestje voor hem zijn om al deze personages tot leven te wekken en dat doet hij subliem.
De voorstelling kenmerkt zich door meer dan alleen maar lachen. Volgens Boerdam is het een ode aan de muziek uit de nineties. ,,En een ‘girl empowerment’. Er kwam toevallig vandaag een quote van Madonna in de media. Ze zei dat Mick Jagger wel in zijn nakie mocht staan op het podium, maar als ze dat zelf deed ze daar gezeur over kreeg. Dat is precies waar deze voorstelling over gaat, de verschillende manieren waarop er naar mannen en vrouwen wordt gekeken.”
De avond is voorbij gevlogen. Tweeënhalf uur topvermaak, waarbij ook de live band genoemd mag worden. Na afloop zitten muziekteksten als 'keer op keer' en 'hoe gaat het met je' nog steeds in mijn hoofd. Iedereen die het verhaal kent achter de late vervanging van ‘Babe-Daisy’ klapt na afloop nog net iets harder dan de rest. Los daarvan is deze voorstelling een groot applaus waard.
Praktische informatie over BABES
Locatie: Rode Zaal, Fakkeltheater, Antwerpen
Tickets: €36, VIP-tickets: €46 (inclusief hapje, drankje en de beste plaatsen)
Reserveren: www.fakkeltheater.be – 070 246 036
Voorstellingen:
Donderdag 17, 24, 31 oktober 2024 om 20:00
Vrijdag 11, 18, 25 oktober en 1 november om 20:00
Zaterdag 12 en 26 oktober en 2 november om 15:00 en 20:00
Zondag 20, 27 oktober en 3 november om 15:00
Cast: Bieke Ilegems (Pamela), Ann Van den Broeck (Sanne), Maike Boerdam (Nathalie), Peter Thyssen (Guido)
Regie & choreografie: Martin Michel
Script & liedteksten: Allard Blom
Muzikale leiding: Thomas Vanhauwaert
Decor & kostuums: Freek Veneman
Meer info via: www.iskariot.be of www.fakkeltheater.be